الثلاثاء، ٤ ديسمبر ٢٠٠٧

الاخوان وسياسة النقض الدائم


انا اخوان اه قبل ما اتكلم في الموضوع بس لازم اقول حقيقة انا من غير الاخوان ما اساويش حاجه وباحب الاخوان جدا اينعم ما حضرتش جلستي من فتره بس اكيد هما ملتمسين ظروف شغلي


الموضوع علشان ما اطولش عليكم انا الحاجه اللي انا شايفها مش كويسه النقض اللي علي طول خصوصا في طلبة الجامعه تيجي ادارة الكلية تشطب اسماء من اتحاد الطلاب تحصل كوارث ومصايب اتغلبو علي الظاهرة دي السنه اللي فاتت وعملو اتحاد حر اينعم في حتت كتير ما عملش حاجه بس وسيله حلوه

لكن نعمل اعتصامات ومظاهرات ويكون هو ده المصيبة والطامة الكبري لكن فيها ايه لو مشينا سياسة الطلبات دي حقوقنا ولازم ناخدها اروح للادارة واقولها انا حقي ده وعايزه من غير انا اخوان ولا غيره رفضت احتج اه عليها


وعموما انا من الرافضين للعمل التحزبي داخل الجامعه اخوان .... ناصري ..... تجمع ..... وغيره

انا عايز الناس كلها تشتغل تحت راية واحدة وهي العمل الطلابي دون تدخل من احد الا للنصائح ولكنه عمل طلابي يعده الطلاب بانفسهم كما يحدث في اللجان الطلابية في الاخوان وانا عشت هذا ولكن يعمم ذلك ليكون الطلا ب هم اصحاب الفكرة والقرار


وللموضوع بقيه

هناك ٣ تعليقات:

صريح أوي يقول...

السلام عليكم
سعدت كثيرا بزيارة المدونة .. يبدوا ان فيها إحساس مبدع .. وحر .
دلوقتي حضرتك من الأخوان وما تساويش حاجة من غيرهم .. كويس جدا
انت زعلان إن موضوع النقد واخد شويه زيادة عن حقه ..
كمان انت من الرافضين للعمل الحزبي داخل الجامعة ..
ردي عليك بسيط جدا " لأنني كنت أحد المسئولين عن العمل الطلابي داخل الجامعة "..
اولا : موضوع النقد ونوعيته يتوقف علي طبيعة الموقف وطبيعة الحدث المثار.. ولا أجد أكثر خسارة من أن يفقد الطلاب حريتهم وتزور ارادتهم حتي يتم الرد عليه من خلال اعتصامات ومظاهرات أو ماشابه
اما عن تجربة الاتحاد الحر فما كانت إلا وسيلة فقط للاحتجاج .. أي لم يكن من المنتظر أن يقدم خدمات طلابية كما تصور البعض
.. ولكن تأثيره ظهر هذا العام عندما قامت الجامعة بتكثيف نشاطها وتقديم خدمات مختلفة .. فهذا نجاح للاتحاد الحر .
ثانيا : أما رفض العمل الحزبي داخل الجامعة فدي كارثة لا تخرج من فم طاهر مثلك _ أنا شخصيا لا أعرفك _ ولكن تخرج من أفواه الحكومة والنظام واتباعهم
فما آلت إليه البلاد إلا بسبب نزع الجامعة عن الساحة السياسية .. وتهميش دور الطلاب .
خوفا من ان ينضج جيل يعي أمور بلاده ومشاكلها ويعمل علي حلها
لكنهم يريدون جيلا ممسوخ الشخصية فاقد الهوية
غير قادر علي المقاومة
وهذا سبب دعوة كل سدنة النظام .. لفصل الجامعة عن العمل الحزبي والسياسي
..
جزاكم الله خيرا
وهذه دعوة للتواصل

ايمو يقول...

انا مقتنع معاك في حتتة العمل الحزبي علي الاقل الان لكن انا ما اهدف اليه مستقبلا هو عمل طلابي ولا اعني عدم وجود عمل سياسي داخل الجامعه ولكن عمل سياسي وليس حزبي
وانا ايضا كنت اعمل في العمل الطلابي ومن المسؤلين عنه ايضا وليس معني ان اقول رايي بهذه الصورة اني اميل لاراء الحكومة التي حينما اسمع اسمها اكاد اخرج ما في بطني
ولكن شكرا علي المرور والتعليق

DR.HAMAS يقول...

سياسة الجامعات هى التى تجبر الاخوان على التصرف بالصورة الحالية

و ما تتمناه أن يحدث
نتمناه جميعا بأن نعمل كطلاب بصورة عامة و نلتحم ببقسة الطلاب

و لكن هذا غير متاح إلا فى أمور بسيطة

و يا ريت

حد يكره